اشتراک هیأت نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در جشن حزب چپ جمهوری فدرالی آلمان
کمیسیون روابط خارجی آلمان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان کمیسیون روابط خارجی آلمان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان

حزب چپ سابقاً: حزب سوسیالیسم دموکراتیک) حزبی سوسیالیست و دست چپی در آلمان( و خلف قانونی حزب اتحاد سوسیالیستی آلمان است که تا ۱۹۹۰ حاکم آلمان شرقی بود.

حزب چپ تا پیش از این‌که تغییر نام دهد و در زمانی که با نام «حزب سوسیالیسم دموکراتیک»فعالیت می‌کرد تا حدود زیادی به عنوان «حزب شرق» شناخته می‌شد و در غرب آلمان نفوذ اندکی داشت. با این حال معمولاً از ۱۵ تا ۲۵ درصد آرا در شرق آلمان را کسب می‌کرد و دولتی ائتلافی ( با حزب سوسیال دموکرات) در بعضی ایالات شرق آلمان تشکیل می‌داد.

در ۲۰۰۵ با اتخاد نام «حزب چپ» و شرکت در ائتلافی انتخاباتی با «حزب کارگر و عدالت اجتماعی»که بیشتر در آلمان غربی پایه داشت) بیش از ۸.۷ درصد آرا در انتخابات فدرال آلمان را به دست آورد. (این دو برابر آرای حزب سوسیالیسم دموکراتیک در انتخابات ۲۰۰۲ بود.

حزب سوسیالیسم دموکراتیک از موسسان حزب چپ اروپا بوده. امروز بزرگ‌ترین حزب در گروه پارلمانی «چپ متحد اروپا .و چپ سبز اسکاندیناوی» در مجلس اروپا به حساب می آید.

حزب چپ آلمان اولین سالگرد خود را به اشتراک بیش ازده هزار تن از هواخواهان برای سه روز متواتر سیزدهم , چهاردهم و پانزده هم ماه جون سال روان در شهر برلین جشن گرفت.

هیأت اعزامی نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در گرد همایی که به تاریخ چهاردهم ماه جون در تالار فرهنگی شهر برلین که روی وضعیت در افغانستان و عراق تدویر یافته بود شرکت نموده و نقاط نظر نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان را در رابطه با وضعیت جاری به حضار توضیح نمودند.

رفیق داکتر منصور بلوچ مسوول روابط خارجی شورای برلین براندنبورگ نهضت به نماینده گی از شورای آلمان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی در پاسخ به سوالی پس از توضیح کوتاه و فشرده از وضعیت سیاسی,احتماعی و اقتصادی کشور گفتند:

((طی مدت 6 سال پس از توافقات بن با وجود سرازیر شدن ملیارد ها دالر و موجودیت قوای امریکا و ناتو در افغانستان تغيیر قابل لمسی برای ملت بلا کشیده ما به وجود نیامده بلکه باسپری شدن هر روز شرایط و اوضاع نا بسامان امنیتی ,ترافیک و کشت مواد مخدر با موجودیت قوای خارجی به حد اعظمی خویش رسیده , چنانچه 93%مواد مخدر دنیا را افغانستان صادر مینماید.))

اتفاقا حمله طالبان به زندان قندهار و فرار دادن دسته جمعی زندانیان مصادف به همین روز بود که برای اشتراک کننده گان سوالاتی را ایجاد کرد.

رفیق داکتر بلوچ درین خصوص به ناتوانی و بی عرضه گی دولت کرزی و پشتیبانان بین المللی اش تأکید نموده گفتند , امروز من مثال بهتر ازین ارایه کرده نمیتوانم.

در رابطه با سیما , هویت و موقف نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان درقبال قوای خارجی در افغانستان سؤالات راجع شد که در زمینه چنین توضیحات به عمل آمد:

((نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان وارث اندیشه ها و نظریات بهی خواهانه حزب دموکراتیک خلق افغانستان حزب وطن بوده که با در نظرداشت شرایط و اوضاع کشور و جهان با بر نامه علما تنظیم شده برای رهایی انسان وطن ما از فقر و بد بختی به خاطر تأمین عدالت اجتماعی در کشور بلا کشیده ما و تمام کره خاکی به مبارزه دادخواهانه خود ادامه میدهد.

در حالیکه با موجودیت یک نفر سرباز خارجی در افغانستان موافق نبوده ولی از نا گزیری و ناتوانی دفاعی که ناشی از محو سیستماتیک اردوی جمهوری دمکراتیک افغانستان میباشد موجودیت قوا امریکا و ناتو را تحمل مینماییم, زیرا ملت مظلوم و کشور به خون کشیده ما تاب و تحمل یکبار دیگر غلطیدن به گودال بنیادگرایی را به هیچوجه ندارد.

درین رابطه از تمام نیرو های چپ دموکراتیک مخصوصا حزب چپ آلمان که همیشه تأکید بر خروج قوای خارجی از افغانستان را دارد, انتظار داریم تا واقعیت های وضع کشور و منطقه را درک نموده در راه رسیدن به صلح و امنیت و ایجاد زمینه بازگشت قوای خارجی از افغانستان از سعی و تلاش دریغ نورزند .))

در اخیر یکی از شرکت کننده گان سوال جالبی را راجع ساخته که همه دنبال پاسخ واضح و شفاف اند.امریکا در افغانستان چی میخواهد ؟

رفیق داکتر بلوچ به شوخی گفتند . امریکایی ها به عراقی ها میگویند که چرا تیل و نفت ما در زیر ریگزارهای شما قرار دارند ؟ ما همچنان عین مشکل را با ایشان داریم.

در جریان نشست طی ملاقات با اشتراک کننده گان مرامنامه نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان به زبان های فارسی و آلمانی به نماینده گان و سازمانها توذیع شده یک تن از نماینده های پارلمان آلمان وعده داد تا برنامه نهضت فراگیر را در اختیار سایر اعضای پارلمان قرار دهد.

پس از تبادله آدرس های پستی و الکترونیکی حزب چپ آلمان از هیأت نهضت فراگیر دعوت به عمل آورد تا در نشست های بعدی سهم فعال بگیرند ,که با اظهار سپاس و امتنان وعده داده شد.

 

 


June 17th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها